تاریخ دقیق شب قدر در هاله ای از ابهام
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۷۲۰۷
با توجه به آیات قرآن شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، آیتالله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در بخش نکتهها ذیل آیات سوره مبارکه «قدر» به محتملترین شب از ماه مبارک رمضان به شب قدر پرداخته است که در ادامه متن آن را میخوانیم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ * سَلَامٌ هِیَ حَتَّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ؛ به یقین ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این که «لیلة القدر» در ماه «رمضان» است تردیدی نیست چرا که جمع میان آیات قرآن، همین معنی را اقتضا میکند.
از یکسو میگوید: «قرآن در ماه رمضان نازل شده» و از سوی دیگر می فرماید: «در شب قدر نازل گردیده» (آیات مورد بحث).
ولی، در این که کدام شب از شبهای ماه رمضان است؟ گفتگو بسیار است، و در این زمینه، تفسیرهای زیادی شده، از جمله: شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیستوسوم، شب بیستوهفتم، و شب بیستونهم.
اما، مشهور و معروف در روایات این است: در دهه آخر ماه رمضان و شب بیستویکم یا بیستوسوم است، لذا در روایتی میخوانیم: در دهه آخر ماه مبارک، پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) تمام شبها را احیا میداشت و مشغول عبادت بود.
و در روایتی، از امام صادق(علیه السلام) آمده است: شب قدر، شب بیستویکم یا بیستوسوم است، حتی هنگامی که راوی اصرار کرد کدامیک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدامیک را انتخاب نمایم؟! امام(علیه السلام) تعیین نفرمود، و افزود: مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیما تَطْلُبُ: «چه آسان است دو شب برای آنچه میخواهی»!
ولی، در روایات متعددی که از طرق اهلبیت(علیهم السلام) رسیده است، بیشتر روی شب بیستوسوم تکیه شده، در حالی که روایات اهل سنت بیشتر روی «شب بیستوهفتم» دور می زند.
در روایتی، از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده که فرمود:
أَلتَّقْدِیْرُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشَرَ، وَ الاِبْرامُ فِی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرِیْنَ وَ الاِمْضاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلاثُ وَ عِشْرِیْنَ:
«تقدیر مقدرات، در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیستویکم، و امضاء در شب بیستوسوم است» و به این ترتیب بین روایات جمع میشود.
ولی به هر حال، هالهای از ابهام، شب قدر را به خاطر جهتی که بعداً به آن اشاره میشود، فرا گرفته است.
منبع: آنا
کلیدواژه: ماه رمضان شب قدر ماه رمضان 1399 بیست وسوم شب بیست ال ق د ر شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن، سندی برای اثبات «خلیج همیشه فارس» + فیلم
اسناد تاریخی فراوانی از سالهای قبل از اسلام و مسیحیت وجود دارد تا به جهانیان بفماند که خلیج فارس همیشه متعلق به ایران بوده و خواهد بود.
در تمام ادوار تاریخ این آبراه دریایی عناوین «خلیج فارس» یا «خلیج پارس» در نقشهها و تاریخها ذکر شده است و در دوران اسلامی نیزبسیاری از مفسران قرآن از نام بردن این دریا در کلام الهی قرآن سخن گفتهاند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت